Menu

adaptační zákon

Téměř s ročním zpožděním byla v České republice přijata adaptační legislativa k GDPR. Dnem 24.4. 2019 vstoupil v účinnost nový zákon č. 110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů a další doprovodný zákon č. 111/2019 Sb.

Adaptační legislativa nezavádí převratné změny oproti GDPR, jednu naprosto zásadní však ano. Čeští zákonodárci se rozhodli stanovit nulové sankce za porušení GDPR pro orgány veřejné moci a veřejné subjekty a tímto diskriminačním přístupem vůči soukromoprávním subjektům, které investovaly nemalé prostředky do implementace požadavků GDPR, dali jasně najevo, jakou váhu přikládají našemu ústavním zákonem deklarovanému právu na ochranu soukromí a osobnosti. Přitom z praxe víme, že subjekty veřejného práva zpracovávají enormní množství osobních údajů včetně těch nejcitlivějších a tak se mohou dopustit porušení požadavků GDPR v mnohem závažnějším rozsahu než subjekty práva soukromého.

Na druhou stranu je pravdou, že dozorový úřad pořád může nařídit podle čl. 58 odst. 2 GDPR další nápravná opatření, jakým je právo upozornit správce či zpracovatele, že zamýšlené operace zpracování pravděpodobně porušují nařízení, udělit mu napomenutí nebo nařídit provedení nápravy, což v samotném důsledku může být pro danou veřejnoprávní organizaci mnohem dražší a časově náročnější proces než úhrada jednorázové pokuty.

Kromě správních sankcí za porušení GDPR veřejnoprávním institucím hrozí ještě další neopomenutelné postihy, a to zejména:

  • § 180 trestního zákoníku -neoprávněné nakládání s osobními údaji, jehož první odstavec specificky míří na veřejné instituce.
  • dalším případným negativním důsledkem porušování GDPR  je občanskoprávní odpovědnost, resp. odpovědnost podle zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem.
  • nedodržením pravidel stanovených v právních předpisech, tedy v předpisech vztahujících se k ochraně osobních údajů, dojde současně k porušení povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře.

K lepší vymahatelnosti našeho práva na ochranu soukromí by měl přispět i institut hromadných žalob, který přináší do českého procesního práva menší revoluci.

Je tedy jenom na nás, subjektech údajů, jak urputně si budeme naše zákonem garantovaná práva bránit a jejich dodržování důsledně vymáhat. Praxe bohužel ukazuje, že i téměř po roce od účinnosti GDPR není uplatňování práva na přístup dle článku 15 GDPR příliš ze strany subjektů údajů využíváno, což logicky vede k laxnímu přístupu organizací k důslednému zavádění pravidel s ochranou našeho soukromí souvisejících. Kde není žalobce, nemůže být ani soudce.

V tomto odkazu najdete přehled adaptační legislativy v rámci celé EU.


Poslanci v prosinci konečně schválili tzv. adaptační zákon. Jeho úplné znění je zde.  Nebudu komentovat fakt, že jsme jednou z posledních, ne-li úplně poslední EU zemí, která ho nebyla schopna přijmout do účinnosti GDPR. Jsem stále ve svátečním režimu, takže jsem jeho znění podrobně nezkoumala, ale nejvíce mne zaujal paragraf 63, odst. 3, který stanoví maximální výši pokuty za porušení zákona, tj. i GDPR, na 10 mio CZK. Čtu a vykládám si tento poslanecký počin správně, že pokuty, které stanoví GDPR jakožto nařízení, z jehož mantinelů se lze vychýlit pouze na základě zmocňujícího se ustanovení, se České republiky vůbec nebudou týkat?

Znamená to, že článek 83, odst. 7 GDPR si naši poslanci samovolně rozšířili i na soukromoprávní subjekty? Pokud je můj výklad správný, tak se účinného zákona jen tak rychle nedočkáme. A vůbec nechci komentovat tu obrovskou disproporci v možnostech pokutování veřejnoprávních a soukromoprávních subjektů. Takové fakultní nemocnice nebo řada ministerstev zpracovává naše velmi citlivé údaje a za porušení zákona mají být trestány nepoměrně nižší sankcí než např. soukromá nemocnice? Pokud byl úmysl zákonodárce nejvyšší možnou pokutu sjednotit, tak se měl poučit o tom, jaký je rozdíl v aplikaci nařízení a směrnice EU.


13. března 2018

Neschválením adaptačního zákona poškodí stát nejvíce sám sebe

Česká republika neschválí do účinnosti nařízení GDPR adaptační zákon. To bude mít nečekaný dopad na určité oblasti, ve kterých si stát může nastavit vlastní pravidla a výjimky.

Čtěte dál



Hlavní partneři