Menu

Osobní údaje

14. února

Soukromí vs. kamery na pracovišti

Když se před lety v posluchárnách Univerzity Černé Hory objevily kamery, bylo zaděláno na soudní spor mezi školou a dvojicí jejích zaměstnanců. Zatímco univerzita tvrdila, že jde především o krok zvyšující bezpečnost, profesoři považovali toto opatření za porušení jejich práva na soukromí.

Čtěte dál


31. ledna

Co uděláte, když vás zákazník požádá o přenos svých údajů?

Jedním z nových práv, které GDPR přináší, je právo na přenositelnost osobních údajů. To má lidem usnadnit přechod mezi poskytovateli služeb. Co to znamená pro vás jako správce nebo zpracovatele?

Čtěte dál


23. ledna

Jak je to s tím souhlasem?

Větší práva pro osoby, přísnější podmínky pro organizace. I tak by se daly shrnout změny, které přináší nařízení GDPR v oblasti udílení souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Čtěte dál


20. ledna

Profilování a automatizované rozhodování

Sledujete chování zákazníků na vašich internetových stránkách? Ukládáte a třídíte data o nich na základě automatických systémů? Vytváříte si různé kategorie klientů, třeba podle jejich věku?

Čtěte dál


08. ledna

Hledáte pověřence pro ochranu osobních údajů? Můžeme vám pomoci

Už jen půl roku mají firmy a státní organizace na to, aby si vybraly svého pověřence pro ochranu osobních údajů. Tady je sada otázek, které vám usnadní výběr správného odborníka.

Čtěte dál


02. ledna

Méně známý příbuzný GDPR. Co přinese nařízení ePrivacy?

O nařízení o ochraně soukromí a elektronických komunikacích, tzv. nařízení ePrivacy, se nemluví zdaleka tolik jako o slavnějším GDPR. Obě nařízení jsou součástí stejného unijního balíčku předpisů v rámci jednotného digitálního trhu, k jehož základním kamenům patří i ochrana osobních údajů a soukromí.

Čtěte dál


29. prosince 2017

Právník, který porazil Facebook, bude chránit spotřebitele při porušení GDPR

Až v květnu 2018 nabude účinnosti GDPR, právník a aktivista Max Schrems začne sbírat stížnosti od poškozených spotřebitelů. Ve světě ochrany osobních údajů už má jméno. V právním sporu porazil například společnost Facebook. A chce si došlápnout na další technologické firmy.

Čtěte dál


Jak by měly začít české firmy nakládat s osobními údaji, aby od května splnily všechny požadavky vyplývající z nařízení GDPR? Dosavadní praxe, kdy se mnohé společnosti snaží získat o klientech maximum dat a myslí si, že s nimi mohou za minimálního zabezpečení libovolně nakládat, se od poloviny příštího roku může kvůli vysokým pokutám zásadně prodražit. Nejen to, co se v myšlení firem musí změnit, si můžete přečíst v tomto rozhovoru pro web Efektivní podnikání.


Náš život se přesunul na internet, lidé všech věkových kategorií sdílejí své dojmy, pocity, ale také osobní údaje  na sociálních sítích. Málokdo si však uvědomuje, jaké úskalí to přináší. Mnohdy o sobě napíšeme intimní věci a ani si neuvědomujeme, že to vidí celý svět. Málokdo zřejmě ví, že i obyčejné zveřejnění věty na Facebooku je žalovatelné.

Pozor si nedáváme ani při stahování aplikací do svých mobilních telefonů. Nenápadná aplikace, která nám může „usnadnit” život, o nás stahuje velké množství  osobních údajů jako jsou informace o poloze, nákupních preferencích, přístup ke kontaktům apod. Lidé si mnohdy neuvědomují, že pokud používají on-line službu, která je zadarmo, nejsou jejím zákazníkem, ale naopak produktem dál prodávaným reklamním agenturám. Lidé na internetu používají bezplatné služby, za které ale jako ovce platí svoji vlnou. Tou vlnou jsou jejich osobní údaje, zájmy nebo preference.

O rizicích naší nevědomosti a absenci osvěty diskutovali odborníci i laická veřejnost s Václavem Moravcem v jeho Fokusu. Určitě stojí za shlédnutí.


Srozumitelný článek na téma GDPR a zájmové spolky napsala paní Kateřina Vítová, která shrnula, koho GDPR ovlivní nejvíce a kdo se naopak nemusí obávat nového nařízení. Popravdě řečeno, společnosti, které dodržovaly zákon 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, nebudou mít až tolik práce, aby se dostaly do souladu s GDPR nařízením. Malých zájmových spolků se GDPR sice týkat bude, ale nemělo by je vyděsit. Nejsou těmi, kdo zpracovávají citlivé údaje či provádí rozsáhlé zpracování. A zajisté také nebudou potřebovat DPO. Je důležité se na příchod GDPR připravit, ale v rozumné míře, která se bude společnost od společnosti lišit.


1 2 3 5

Hlavní partneři

GDPR vstoupí v účinnost za :

  dnů :   hodin :   minut :   vteřin

: 25. května 2018