Affiliate marketing z hlediska práva

Affiliate marketing přináší zisk i rizika. Jak správně nastavit smlouvy, provize a ochranu osobních údajů, aby spolupráce byla legální a férová?

Affiliate marketing z hlediska práva

Affiliate marketing neboli v branži zkráceně „affil“ je formou výkonnostního marketingu, kde zájemce (podnikatel) platí provizi svým partnerům za každou úspěšnou konverzi v online prostředí, která přišla přes unikátní odkaz těchto partnerů. Konverzí pak může být tzv. lead (akce uživatele např. formou registrace, stažení či shlednutí materiálů, na jejichž základě je pak uživatel považován za zákazníka zájemce apod.) nebo sale (realizovaný nákup). Jedná se tak prakticky o spolupráci mezi zájemcem (inzerentem), který chce propagovat a/nebo prodat své produkty a služby a affiliate partnerem, který má v online prostoru relevantní sledující či uživatele, a je tedy výhodné produkty či služby zájemce jim prostřednictvím tohoto partnerství nabídnout.

Pro zájemce je to možnost, jak rozšířit povědomí o svých produktech a službách a získat tak možnost propagace a prodejů. Pro partnery, kteří jsou obvykle v online prostředí „významní“ (např. jde o influencery či jiné online osobnosti s velkou relevantní audiencí) je to zase vítaný přivýdělek.

K propagaci v rámci affiliate spolupráce dochází v online prostoru obvykle prostřednictvím sociálních sítí, webu, blogu, případně i jiných kanálů (e-mailing, další online zprávy neboli messaging apod.).

Na jaké právní problémy můžeme v praxi narazit?

Smluvní vztahy mezi zájemci a partnery

Je zřejmé, že zde dochází ke smluvní spolupráci, která bývá v praxi mnohdy řešena ad hoc až v průběhu probíhajících kampaní a smluvní ošetření bývá velice vágní nebo chybí úplně. V takových případech je zde pak nejistota smluvních stran ohledně poskytnutých plnění. Zájemci bývají mnohdy zklamaní „laxním“ přístupem partnerů, ti se zase nemusí dočkat své odměny. Proto je určitě vhodné spolupráci sjednat písemně s vymezením vzájemných práv a povinností a zejména přesným popisem poskytovaného plnění. Na straně partnera je na místě vymezit období spolupráce a činnosti, které partner v rámci affiliate marketingu poskytne.

Jako praktické se jeví vymezení spolupráce určitým „mediaplánem“ či podobným podrobnějším popisem, jak bude propagace a v jaké četnosti probíhat a jaký výsledek podléhá odměně vč. jejího vyčíslení. Další úskalí affiliate marketingu jsou pak často technického rázu (je třeba zvolit vhodná technická řešení, tak, aby bylo možné a ověřitelné identifikovat leady konkrétního affiliate partnera) a případně užití takových nástrojů, kde obě smluvní strany mohou validovat probíhající spolupráci, ošetřit také smluvně.

Vyúčtování a úhrada odměny

Jako u jiných spoluprací v online prostoru dochází mnohdy k úhradě odměny jiným než peněžitým způsobem, tedy přichází ke slovu bartery. Ty je třeba správně ocenit a ošetřit smluvně vzájemné úplné či částečné započtení, v případě plátců DPH také ošetřit daňové hledisko (možné rozdílné sazby DPH nebo vztahy neplátce – plátce apod.). Ke správnému smluvnímu nastavení spolupráce mnohdy nedojde, a kromě špatných závazkových a následně tedy i podnikatelských a osobních vztahů bývá mnohdy také založen problém účetní a daňový.

Ochrana osobních údajů

Pokud dochází k propagaci prostřednictvím e-mailingu, je třeba si uvědomit, že dochází k propagaci služeb třetí osoby a partner tedy musí zvážit a prověřit, zda s takovýmto obchodním sdělením může obeslat svou databázi (otázka posouzení je pak, zda celou či její část, kde by takové případné oslovení obchodním sdělením o produktech a službách třetích osob bylo přípustné). Je-li realizována e-mailová rozesílka obchodními sděleními ve prospěch třetích osob, není možné adresovat ji na zákaznickou část databáze, tedy na zákazníky, které je možné e-mailovým obchodním sdělením oslovit na základě ustanovení § 7 zákona č. 480/2004 Sb., neboť není splněna podmínka v odst. 3 uvedeného ustanovení, která stanovuje, že je možné elektronický kontakt využít pro propagaci týkajících se vlastních obdobných výrobků nebo služeb. V případě informování o výrobcích a službách třetích osob je nezbytné mít k šíření takovýchto obchodních sdělení jak předem vyžádaný výslovný souhlas, u kterého nebude chybět informace o subjektu, v jehož prospěch je obchodní sdělení šířeno. Dovoluji si odhadnout, že tuto podmínku splňuje jen malá část e-mailingu v rámci affiliate kampaní.

Spolupráce v online podnikání tedy určitě má svůj smysl, ale je potřeba mít na paměti i možná právní rizika, která s nimi souvisí.

Loading...