Co znamená připravované rozhodnutí o odpovídající ochraně pro Brazílii: Analýza stanoviska EDPB 28/2025

Evropská komise připravuje rozhodnutí o odpovídající ochraně osobních údajů pro Brazílii. Jaké změny přinese firmám v EU a co odhalilo stanovisko EDPB 28/2025?

Brazilská vlajka (Zdroj: Adobe Stock)

Dne 5. září 2025 zahájila Evropská komise proces vedoucí k přijetí návrhu prováděcího rozhodnutí o odpovídající ochraně osobních údajů poskytované Federativní republikou Brazílie podle čl. 45 GDPR. Současně požádala o stanovisko Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB).

Stanovisko EDPB 28/2025 (ze dne 5. listopadu 2025) představuje dosud nejpodrobnější posouzení brazilského právního rámce ochrany osobních údajů a přístupu státních orgánů k datům z pohledu unijního práva. Výsledek tohoto procesu určí, zda budou moci údaje z EU/EEA proudit do Brazílie bez nutnosti používat standardní smluvní doložky, BCR nebo jiné přenosové nástroje.

Rozsah a metodika posouzení EDPB

EDPB provedl posouzení na základě:

  • návrhu rozhodnutí Komise,

  • veškerých veřejně dostupných dokumentů brazilských orgánů,

  • Adequacy Referential (referenční kritéria pro posuzování odpovídající ochrany) z let 2017/2018,

  • Doporučení EDPB 02/2020 o evropských základních zárukách pro dohledové mechanismy.

Hodnocení EDPB se zaměřilo na dvě hlavní oblasti:

  1. Soulad obecného rámce ochrany údajů (zásady, právní základy, práva subjektů údajů, dozor, opravné prostředky).

  2. Přístup orgánů veřejné moci k osobním údajům předávaným z EU/EEA pro účely trestního řízení a národní bezpečnosti.

Tento postup odpovídá metodice vytvořené po rozsudku Schrems II, která vyžaduje přísné posouzení státních zásahů do soukromí a dostupných opravných prostředků.

Brazílie se výrazně blíží k GDPR

LGPD a prováděcí předpisy ANPD

EDPB uvádí, že brazilská Obecná úprava ochrany údajů (Lei Geral de Proteção de Dados – LGPD) spolu s prezidentskými dekrety a závaznými regulačními akty Agência Nacional de Proteção de Dados (ANPD):

  • stanovují zásady obdobné GDPR,

  • poskytují práva subjektů údajů srovnatelná s GDPR,

  • zavádějí pravidla pro předávání dat do třetích zemí,

  • obsahují odpovědnostní a transparentnostní povinnosti,

  • upravují dohled a opravné prostředky.

EDPB konstatuje, že tento rámec je úzce sladěn s GDPR i judikaturou Soudního dvora EU.

Role soudů a ústavní rámec

Brazílie má ústavně zakotvené právo na ochranu osobních údajů. Velmi významné je také to, že Federální nejvyšší soud již judikoval částečnou použitelnost LGPD i v oblasti trestního vyšetřování a veřejného pořádku, což EDPB hodnotí pozitivně.

Problematické oblasti (Na co si dát pozor)!

 Odpovědnost správce a posouzení vlivu (DPIA)

EDPB zdůrazňuje význam povinnosti provádět posouzení vlivu na ochranu osobních údajů (DPIA) v případech, kdy může zpracování osobních údajů představovat vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob.

Komise by měla monitorovat praktickou aplikaci těchto požadavků, zejména posuzování nezbytnosti a proporcionality.

Transparentnost a omezení z důvodu „obchodního a průmyslového tajemství“

LGPD umožňuje omezit poskytování informací subjektům údajů či dozorovému orgánu, pokud hrozí dotčení obchodního nebo průmyslového tajemství.

EDPB upozorňuje, že to může ovlivnit:

  • právo subjektu údajů na přístup a informace,

  • schopnost ANPD vykonávat účinný dohled.

Komise má sledovat, zda se tato omezení nepoužívají extenzivně.

Pravidla pro následné předávání údajů (onward transfers)

EDPB žádá Komisi, aby vyjasnila:

  • zda výjimky pro přenos (obdoba čl. 49 GDPR) mohou být používány pouze výjimečně,

  • jaká informovanost subjektů údajů je požadována tam, kde se přenos zakládá na souhlasu,

  • zda jsou subjekty údajů informovány o rizicích, cíli, době trvání, destinaci a svých právech bez ohledu na použitý přenosový nástroj.

Postavení Národní rady pro ochranu osobních údajů

Komise by měla blíže popsat:

  • úkoly Národní rady pro ochranu osobních údajů a soukromí,

  • a její interakci s ANPD.

Přístup státních orgánů k údajům: trestní řízení a národní bezpečnost

 Výjimky z působnosti LGPD

LGPD se nevztahuje na zpracování údajů prováděné výlučně pro:

  • veřejnou bezpečnost,

  • národní obranu,

  • státní bezpečnost,

  • vyšetřování a stíhání trestných činů.

Toto vyvolává otázky ohledně rozsahu záruk pro údaje předávané z EU.

Judikatura Nejvyššího soudu v Brazílii

Nejvyšší soud však již potvrdil možnost částečné aplikace LGPD i v trestním řízení – pozitivní signál pro ochranu osobních údajů.

Požadavky EDPB vůči Komisi

Komise by měla:

  • vyjasnit rozsah použití LGPD v kontextu trestního řízení,

  • posoudit vyšetřovací a nápravné pravomoci ANPD vůči bezpečnostním složkám,

  • pokračovat v průběžném monitoringu vývoje legislativy a judikatury.

Národní bezpečnost a SISBIN

EDPB dále požaduje:

  • přesnější vymezení pojmu národní bezpečnosti v brazilském právu,

  • vysvětlení, jak se výjimky z LGPD vztahují k činnosti Brazilského zpravodajského systému (SISBIN),

  • a posouzení souladu se čtyřmi evropskými základními zárukami (legality, nutnosti, proporcionality a efektivního dohledu a opravných prostředků).

Co rozhodnutí o odpovídající ochraně znamená v praxi pro společnosti

Praktický průvodce pro organizace v EU, které plánují předávat osobní údaje do Brazílie (až bude rozhodnuto):

Hlavní přínos: žádná potřeba SCC, BCR ani posouzení dopadů přenosu

Jakmile Komise přijme rozhodnutí o odpovídající ochraně:

  • již není třeba uzavírat Standardní smluvní doložky (SCC),

  • není třeba zavádět doplňková opatření podle pokynů EDPB z roku 2020,

  • neprovádí se transfer impact assessment (TIA),

  • výrazně se zjednoduší compliance a administrativní zátěž.

Co zůstává povinností správce / zpracovatele v EU

Evidence zpracování

Ve vztahu k přenosu je nutné v záznamech o činnostech zpracování uvést:

  • právní základ přenosu (rozhodnutí o odpovídající ochraně),

  • povahu a účel zpracování,

  • kategorie údajů a příjemců.

Informování subjektů údajů

Subjektům údajů v EU musí být stále poskytnuty informace podle čl. 13/14 GDPR, včetně:

  • že dochází k předávání do Brazílie,

  • na základě rozhodnutí o odpovídající ochraně.

GDPR stále platí v plném rozsahu

Rozhodnutí o odpovídající ochraně nezbavuje správce povinností týkajících se:

  • minimalizace údajů,

  • zabezpečení (čl. 32 GDPR),

  • zásady omezení účelu,

  • doby uchování,

  • a práv subjektů údajů.

Jak se připravit: doporučené kroky pro společnosti

Proveďte interní přehodnocení přenosů
  • Identifikujte veškeré aktuální přenosy do Brazílie.

  • Zrušte nadbytečné SCC, pokud již nebudou potřebné.

  • Aktualizujte související interní dokumentaci.

Aktualizujte dokumenty vůči partnerům v Brazílii
  • Upravte smlouvy: již nebudou nutné SCC, ale doporučuje se zachovat minimální bezpečnostní a povinné GDPR-standardy.

  • Zajistěte, že brazilští partneři rozumí svým povinnostem podle LGPD i podle GDPR-based smluvních závazků.

Revize informačních povinností
  • Aktualizujte zásady ochrany osobních údajů na webu.

  • Vysvětlete, že přenos probíhá do země s odpovídající ochranou.

Opatření doporučená, i když nejsou povinná
  • Pravidelné audity a testování zabezpečení.

  • Průzkum mechanismů pro uplatnění práv subjektů údajů u brazilských partnerů.

  • Kontrola, zda třetí strany v Brazílii neprovádějí následné předávání do zemí bez odpovídající ochrany.

Situace, kdy budou stále potřeba další kroky

Ani po přijetí rozhodnutí o odpovídající ochraně nebudou přenosy vždy automatické.

Další opatření mohou být nutná:

  • pokud brazilský příjemce předává údaje do jiné třetí země,

  • pokud účel zpracování spadá pod výjimky z působnosti LGPD (např. bezpečnost státu),

  • pokud dochází ke zpracování zvláštních kategorií údajů ve velkém rozsahu a partner neplní minimální bezpečnostní standardy.

Závěr

Stanovisko EDPB 28/2025 potvrzuje, že brazilský systém ochrany osobních údajů – zejména LGPD a regulace ANPD – jsou velmi úzce sladěny s GDPR. Současně však upozorňuje na oblasti, které bude nutné dále upřesnit a monitorovat, zejména v souvislosti s přístupem bezpečnostních složek a následným předáváním údajů.

Pro společnosti bude případné rozhodnutí Komise představovat významné administrativní zjednodušení a otevře cestu k bezpečnějšímu a právně jistějšímu předávání údajů do největší ekonomiky Latinské Ameriky. Celé stanovisko EDPB je dostupné zde.

Loading...